EcoFashionEU: Βιώσιμη μόδα στην Ελλάδα με το Enterprise Europe Network

Πάνω από 60 μικρομεσαίες επιχειρήσεις υποστηρίχθηκαν στο πλαίσιο του έργου EcoFashionEU με συντονιστή το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας (ΒΕΑ), μέλος της κοινοπραξίας Enterprise Europe Network Hellas. Το έργο έλαβε εύφημη μνεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
23/09/2024

Περισσότερες από 60 ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις υποστηρίχθηκαν στο πλαίσιο του έργου «EcoFashionEU - Προωθώντας πρακτικές βιωσιμότητας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις κλωστοϋφαντουργίας, έτοιμου ενδύματος και μόδας», το οποίο έλαβε εύφημη μνεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Προώθησης της Επιχειρηματικότητας (EEPA).

Με συντονιστή το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας (ΒΕΑ), μέλος της κοινοπραξίας Enterprise Europe Network Hellas, το έργο EcoFashionEU ήταν μία από τις πέντε πιλοτικές δράσεις που εγκρίθηκαν από την EISMEA, στο πλαίσιο της πρόσκλησης “Sustainability Partnerships of SMEs adopting more sustainable practices” του Single Market Programme (SMP COSME).

Στο EcoFashionEU συμμετείχαν επίσης το ελληνικό δίκτυο για την εταιρική κοινωνική ευθύνη CSR HELLAS και τέσσερις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας, του έτοιμου ενδύματος και της μόδας και υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές και κυκλικά επιχειρηματικά μοντέλα.

Απομάκρυνση από τη γρήγορη μόδα

Οι επιχειρήσεις Christiana Vardakou, Pepper Vally, ATHINEA - M. KARAMICHALIS S.A. και A place to dress strangers - Margarita Gali, επιλέχθηκαν γιατί εστιάζουν στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών σε διάφορα στάδια της παραγωγής, από την επιλογή πρώτων υλών μέχρι τη διαχείριση και προώθηση της επιχείρησής τους. Σημαντικό στοιχείο της επιχειρηματικής τους λειτουργίας αποτελεί η προώθηση της ανακύκλωσης και η απομάκρυνση από τα μοντέλα γρήγορης μόδας. Επιπλέον, είναι ενεργά μέλη του ΒΕΑ και έχουν επωφεληθεί από τις υπηρεσίες της κοινοπραξίας Enterprise Europe Network Hellas.

Καταγραφή προκλήσεων και βέλτιστων πρακτικών

Με τη συνδρομή όλων των εταίρων, υλοποιήθηκαν πολλές δράσεις για την ενίσχυση της βιωσιμότητας στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας και της μόδας. Αρχικά, καταγράφηκαν οι συνθήκες και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μόδας στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα έγινε καταγραφή καλών πρακτικών βιωσιμότητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Αυτο-αξιολόγηση και εκπαίδευση

Ακολούθως, διαμορφώθηκαν πολιτικές προτάσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη, μέσα από συναντήσεις της κοινοπραξίας με φορείς και οργανισμούς, ενώ σημαντική συνεισφορά του έργου ήταν η ανάπτυξη του Ethos Fashion Tool. Μέσω αυτού του εργαλείου, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να αξιολογήσουν το επίπεδο ωριμότητάς τους στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών και αρχών εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

Επιπλέον, εκπαιδεύθηκαν 30 επιχειρήσεις του κλάδου στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, ενώ αναπτύχθηκε και εκπαιδευτικός οδηγός για οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, με στόχο τη διάδοση της γνώσης για τη βιωσιμότητα στον κλάδο της μόδας.

Δικτύωση και δημόσια έκθεση Βιώσιμης Μόδας

Σε επίπεδο εξωστρέφειας, διοργανώθηκαν δράσεις ενημέρωσης και συνεργασιών με στόχο την εμπλοκή και δικτύωση επιχειρήσεων και φορέων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Πέντε δράσεις προώθησης συνεργασιών μεταξύ επιχειρήσεων, δημοσίων και ιδιωτικών φορέων πραγματοποιήθηκαν, με έμφαση στη βιώσιμη μόδα και τις προκλήσεις υιοθέτησης βιώσιμων πρακτικών.

Το έργο παρουσίασε επίσης τα αποτελέσματά του σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μέσω συνάντησης με τα διακρατικά προγράμματα Worth της Ε.Ε., ενώ κορυφαία στιγμή του προγράμματος ήταν η διοργάνωση διήμερης έκθεσης βιώσιμης μόδας, όπου συμμετείχαν 30 επιχειρήσεις. Οι δράσεις αυτές τόνισαν τη σημασία της απομάκρυνσης από τη γρήγορη μόδα και την ανάγκη για την προώθηση βιώσιμων πρακτικών στον κλάδο.

Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε διεθνής συνάντηση με εμπειρογνώμονες του Enterprise Europe Network από δέκα χώρες στην οποία παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του έργου. Το επόμενο βήμα θα γίνει στο Ετήσιο Συνέδριου του Δικτύου. Στο εργαστήριο με τίτλο «Driving Sustainability in SMEs: the Tools of the EEN» θα συζητηθούν, μεταξύ άλλων, τα αποτελέσματα του EcoFashionEU και πώς αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν από τους συμβούλους του EEN. 

Συνολικά, το EcoFashionEU ενίσχυσε τη γνώση και την τεχνογνωσία των συμμετεχουσών επιχειρήσεων, ενώ δημιούργησε ένα ισχυρό δίκτυο συνεργασιών και ανταλλαγής εμπειριών στον τομέα της βιωσιμότητας σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Δείτε τις παρουσιάσεις των επιχειρήσεων

Παρακολουθήστε τα βίντεο-παρουσιάσεις των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στο έργο, στο κανάλι μας στο YouTube.

Φωτογραφία: Angel Ballesteros